مصر والنيل في التراجيديا اليونانية القديمة

فريد حسن الأنور;

Abstract


Egypt and the Nile in Ancient Greek Tragedy

This paper discusses the image of the Egyptians in the eyes of the ancient Greek tragedy and importance of the Nile in the composition of this image. Since ancient times, Egypt and the Nile were a center of attention of the Greeks historians and geographers, who tried continuously to solve a problems of identifying a sources of the Nile and causes of the flood, which makes it distinctive from the world's rivers.
It is no doubt that the Nile has a great role in richness of the Egyptians, and this was clear from the texts of Greek tragedy. The Greeks tragedies criticized harshly many habits of the Egyptian, socially, politically and morally, his customs and traditions. Surely we agree that criticism from an individual perspective of the Greek tragedians in the 5th cent. B.C. But the question remains: What are motives of the ancient Greeks tragedians to offer such a bad image about the Egyptians? The research will attempt to answer this question.
مصر والنيل في التراجيديا اليونانية القديمة
يناقش هذا البحث صورة المصريين في نظر التراجيديا اليونانية القديمة وأهمية النيل في تكوين هذه الصورة. حيث تعد مصر ونيلها منذ قديم الأزل مركز اهتمام المؤرخين والجغرافيين اليونانيين والرومانيين، فكثيرا ما حاولوا حل مشكلة تحديد ينابيع النيل وأسباب فيضانه الذي يجعله متميزا عن أنهار العالم. ومن المؤكد أن لشمس مصر دور مهم في خلو مياه النيل من الأمراض، مثلما لها دور في لون بشرة المصريين، فهي تشترك مع مياه النيل في تحديد ملامح ولون الإنسان المصري.
ولا شك أن النيل له دور كبير في ثراء المصريين، وهذا ما توضحه أغلب نصوص التراجيديا اليونانية. وتعرض التراجيديا اليونانية انتقادات كثيرة للعادات المصرية سواء من الناحية الاجتماعية أو السياسية أو الأخلاقية؛ حيث نجد انتقادات كثيرة لاذعة لشخصية المصري وعاداته وتقاليده ولكن يجب أن نتذكر أنها من خلال وجهة نظر فردية للتراجيديين اليونانيين في القرن الخامس قبل الميلاد، كما أنها في أغلبها انتقادات للحكام وليس للشعب. ولكن يبقى السؤال مطروحا: ما هي دوافع التراجيديين اليونانيين القدماء لعرض هذه الصورة السيئة عن المصريين؟


Other data

Title مصر والنيل في التراجيديا اليونانية القديمة
Authors فريد حسن الأنور 
Issue Date 2011
Publisher المركز الثقافي اليوناني بالقاهرة
Journal مجلة البرديات (ΠΑΠΥΠΟΙ) - المؤتمر الدولي الثاني للثقافة اليونانية -العلاقات بين الثقافة اليونانية والمصرية 
Volume 7/ 8
Issue 2011
Start page 57
End page 77
Conference ( المؤتمر الدولي الثاني للثقافة اليونانية (العلاقات بين الثقافة اليونانية والمصرية

Attached Files

Recommend this item

Similar Items from Core Recommender Database

Google ScholarTM

Check



Items in Ain Shams Scholar are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.